Hej hej frosten

Sa har borjar jag dagarana med att cyckla klockan 6 pa morgonen.Det ar en lustig kansla att titta pa sina bara lar och sedan pa frosten som liggar pa akrarna. Hej hej glasspinne-ben!

Nu har skoltestan slutat. Som tur var var det inte i alla amnen som jag trodde, bara i 7 amnen XD Fast jag behovde bara gora 5 : ) Klarade antagligen bara tva, vilka var engelska test haha
Lite nervos for att fa veta mitt resultat i matten : S

Har forresten fatt reda pa att jag fatt pengar fran tva till sipendier som jag hade sokt. Det gor mig forvanad och glad : D

Nu borjrar det nalkas jul aven har i Japan och det satts fram julgranar och grejer. Fast de har inga pepparkakor eller lussebullar. Gah, jag for abstinens!!

Vet inte om jag har skrivit det har redan, med japaner ar valdigt energisnala. De har inte centralvarmning, utan varmer upp de rum som de befinner sig i nar det blir kallt. Och sa slar de alltid av lyset nar de inte ar i ett visst rum (aven korridorerna). Och alla badar i samma badvatten (fast man dushar innan). Sen dagen darpa anvander man det vattnet och kopplar det till tvattmaskinen. Smart va? Fast de tvattar a andra sidan varje dag, och ofta 2 maskiner. de ar hemskt renliga av sig. Samma klader tva dagar duger inte. Mojligtvis byxor och koftor. Fast min skolkjol ar kemtvatt, sa den har jag inte tvattat en enda gang. Kans lustigt ... Fast japaner ar daliga pa att kallsortera. Och allt godis och sant ar inslaget i minst tva forpackningar .. Men vi far lara oss av varandra : )

Snart har jag min examen i japanska, den 7 december. Jag har pluggat sjukt mycket XD Jag har lart mig over 300 kanji, men jag vet inte om jag kommer ihag allt XD Sa nu ar det kanji och gramatik som galler. Men efter provet ska jag gora rolig pluggning. Typ se pa TV, lasa manga och sana saker : D

Jag har fatt en forkylning nu, det ar storigt : / Alla japaner fragar om jag inte ska ta medecin. Det tar alltid medecin XD det gor man ju inte for forkylning i Sverige direkt ...

Na, nu ska jag ta och plugga! Yosh! Vi kanske hors efter provet XD

Kommentarer
Postat av: Fredskronk

Tjenare!



Relax. Vem bryr sig om ubersvår matte? Japanska och Engelska känns roligare :D



Lider med dig i ditt saknande av pepparkakor och lussekatter. Måste finnas en lösning på det problemet faktiskt. Finns det ett IKEA i närheten? Det har räddat många utlandssvenskar i nöd.



Japanerna tycks vara lite som engelsmännen på en punkt. Någon borde bara tala om för dem att DET DRAR MER STRÖM att alltid släcka och tända belysningen. Släck när du inte ska vara på en plats i några timmar men inte om du sticker i några minuter. Sliter dessutom på glödlampan.



Medicin mot allt är faktiskt farligt för människans överlevnad. Allt vårt medicinerade och alla bakteriedödande medel gör att naturen istället skapar superbakterier som vi inte kan göra något åt. Inget bra alltså.



Dessutom är väl förkylningar virus och sådana är penicillin helt verkningslösa på så det är bara dyrt, onödigt och i långa loppet farligt. Sådäså!



Hälsa japanerna från mig :D



kramar

Postat av: Tomas

Det där om värmeisolering har dom verkligen inte lärt sig! :)



Bra blogg för övrigt..



2008-11-30 @ 17:31:02
URL: http://tomassteker.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hola chica!

Om det är någon tröst, så är det ganska kylslaget här också :)Har du ingen sådan där kotatsu som du kan krypa in i när kölden biter i tårna?



Massa grattis till stipendierna! Och ett massivt lycka till på provet, men det klarar du, nemas problemas!



Men att bada i samma vatten 0.o? Nä, där går nog min gräns för hur klimatvänlig jag vill bli...



2008-11-30 @ 21:38:08
Postat av: Emma

Nej, nu bråkar datorn med mig. Det var jag som postade den sista kommentaren!

2008-11-30 @ 21:38:53
Postat av: Elin

Yay, grattis till sipendierna! Och vad skönt att höra att det verkar finnas ett slut på råplugget...



Men allvarligt, duscha först och bada sen? Är det verkligen så miljövänligt? Och samma badvatten uääh.



Lycka till på japanskaprovet! Stor spark i baken!!



Elin.

2008-11-30 @ 21:44:54
Postat av: Mickan

Hej hjärtat,



När du kommer hem så kan du få bada efter mig och Magnus (vi tänkte dock inte duscha först) så att du inte saknar japan allt för mycket :-) sen kan vi tvätta dina kläder i samma vatten.



Lycka till på provet, det kommer att gå bra.

Se till att ta det lite lugnt så att du hinner njuta av vad landet har att erbjuda också.

Kom ihåg att du trots allt inte får några betyg!



Kram från syrran

2008-12-02 @ 08:39:12
Postat av: Mickan

Hej hjärtat,



När du kommer hem så kan du få bo hos mig och Magnus så kan vi bada först (Vi tänker inte duscha innan) så får du bada sen, så att du inte saknar Japan så mycket. Sen tvättar vi dina kläder i vattnet mmmmysigt, eller hur!?



Låter som att du satsar hårt på skolan, glöm inte bort att njuta av vad Japan har att erbjuda i övrigt. Glöm inte att du få ju inga betyg som där nu ändå, gör inte mer än du behöver, du lär dig förmodligen mer och vettigare saker genom att lära känna landet och kulturen.



Var rädd om dig.



Kram från Syrran

2008-12-03 @ 21:04:23
Postat av: Pappa

Hej Nina !



Jag tror att din storasyster har börjat stamma till och med när hon skriver.

Det jag läser om det du upplever och får vara med om så får jag uppfattningen att du får ett minne för livet,hoppas att det är så du känner.

Det där med vatten tycker jag var intressant, hur mycket kostar vattnet?

Jag blev också nyfiken på vad kostar el per kilowatt

och hur produceras elen, är det vattenkraft,kolkraft

eller kärnkraft som är den dominerande.

Vi har ganska mycket att att lära när det gäller att hushålla med vatten och energi.

Det är tur att vi inte är så många i Sverige för som vi slösar med vatten och el skulle det vi har inte räcka.

Din nyfikna pappa.

Vi älskar dig Nina!!!

2008-12-03 @ 23:00:49
URL: http://wannabejapan.blogg.se/
Postat av: Linda

Tjena bo!!



här är de -23 grader. burrr..



Nina du är ju sjukt duktig!! 300 kanji!!! lycka till på provet!! :D



Spelar ingen roll hur de går på matten tycker jag! För som du kämpa, helt otroligt!<3



Drömde att jag träffade dig inatt och att du visade mig runt där ni bodde och de va så lågt i tak att jag var tvungen att gå dubbelvikt ^^



Saknar dig ninis!!!!

2008-12-05 @ 15:36:33
URL: http://gnorken.bilddagboken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback